Toggle

Range Rover viert 45 jaar van luxe, design en innovatie

- De Range Rover werd in 1970 geïntroduceerd en viert op 17 juni zijn 45e verjaardag

- Lichtgewicht geheel aluminium constructie, Terrain Response 2 en All-Terrain Progress Control zijn de nieuwste innovaties in de geschiedenis van de Range Rover

- Vier generaties: originele Classic (1970), tweede generatie P38a (1994), derde generatie L322 (2001) en huidige model (2012)

- De Range Rover is de originele luxueuze all-terrain auto en een absoluut designicoon

De iconische Range Rover viert vandaag zijn 45e verjaardag. Deze belangrijke mijlpaal is de jongste in een serie hoogtepunten dit jaar voor ’s werelds meest geliefde luxueuze SUV.

Gedurende de afgelopen 45 jaar heeft de Range Rover een groot aantal innovaties in de auto-industrie geïntroduceerd. Mede daardoor is het model uitgegroeid tot de ongeëvenaarde SUV van vandaag. De originele Range Rover (Classic) introduceerde niet alleen talloze geavanceerde technologieën, maar werd ook geroemd als ‘schoolvoorbeeld van industrieel design’, toen het de eerste auto werd die in het wereldberoemde Louvre in Parijs werd tentoongesteld. Voor een 4x4 combineerde het model voor het eerst ongekend raffinement, uitstekend weggedrag en toonaangevende all-terrain capaciteiten. De volgende generaties wisten de status van meest capabele en geliefde SUV ter wereld verder te versterken.

In zijn huidige, vierde generatie is de Range Rover het topmodel van het merk Land Rover en combineert hij toonaangevende offroad-capaciteiten met een programma state-of-the-art benzine- en dieselmotoren, plus hybride aandrijving. Het resultaat is een ongeëvenaarde combinatie van raffinement, comfort en capaciteiten. Het model werd in 2012 geïntroduceerd en was de eerste SUV ter wereld met een lichtgewicht aluminium carrosserie ten behoeve van grotere efficiency.

Op de New York International Auto Show stelde Land Rover in maart dit jaar de exclusieve SVAutobiography voor; het nieuwste vlaggenschip van het Range Rover programma. Verder rolde in april een Range Rover als zes miljoenste Land Rover van de productielijn. De SVAutobiography, die wordt gebouwd door Land Rover’s Special Vehicle Operations, introduceert nog meer designraffinement. Het is de meest luxueuze en krachtigste Range Rover in de 45 jarige historie van het model en is onder meer beschikbaar met unieke duo-tone lak en een 550 pk V8 Supercharged benzinemotor.

Vorig jaar werd Land Rover’s innovatieve All-Terrain Progress Control (ATPC) als eerste geïntroduceerd op de Range Rover. Deze innovatieve technologie is ontworpen om offroad-capaciteiten te vergroten door automatisch een lage kruipsnelheid aan te houden over en langs obstakels, zodat de bestuurder zich volledig kan concentreren op het sturen.

Vier generaties Range Rover

De voorgeschiedenis van de Range Rover begon in de jaren zestig, toen Land Rover naar een manier zocht om de groeiende 4x4-markt te revolutioneren. Het resultaat hiervan, de Range Rover, werd in 1970 geïntroduceerd in Cornwall én zeer enthousiast ontvangen door pers en publiek.

Eerste generatie – Classic (1970 – 1996)

De eerste generatie, die tegenwoordig bekendstaat als de Classic, kwam in 1970 op de markt en was oorspronkelijk alleen als tweedeurs beschikbaar. Het model had een lichtgewicht aluminium V8-motor, permanente vierwielaandrijving en schijfremmen rondom. In 1981 werd het programma uitgebreid met een vierdeurs en in 1982 volgde een automatische transmissie. De eerste diesel arriveerde in 1986 en in 1989 werd de Range Rover de eerste 4x4 met ABS. In 1992 volgden de Long Wheelbase en SUV-primeurs als Electronic Traction Control en elektronisch gestuurde luchtvering.

Zijn reputatie voor ongeëvenaarde all-terrain capaciteiten werd gevestigd met unieke wapenfeiten. In 1972 was de Range Rover de eerste auto die de 30.000 kilometer lange Trans-America expeditie volbracht, inclusief de oversteek van de beruchte Darien Gap in Zuid Amerika. In 1974 volgde een succesvolle expeditie dwars door de Sahara. In 1977 won de Range Rover de 4x4-klasse in de ruim 30.000 kilometer lange London-Sydney Marathon en in 1979 won hij de eerste Paris-Dakar Rally. In 1985 vestigde de dieselaangedreven Range Rover ‘Bullet’ 27 snelheidsrecords.

Tweede generatie – P38a (1994 – 2001)

De tweede generatie Range Rover, ook wel P38a genoemd naar het gebouw in de Solihull fabriek waar hij werd ontwikkeld, kwam in 1994 op de markt en bood een nog luxueuzer interieur, nog meer comfort, nog beter rijgedrag en verder verbeterde offroad-capaciteiten. Belangrijke designelementen van de eerste Range Rover werden overgenomen; elementen die ook nu nog de vierde generatie kenmerken: iconisch silhouet, zwevend dak, in voorspatborden doorlopende motorkap, gedeelde achterklep en doorlopende taillelijn.

Derde generatie – L322 (2001-2012)

De derde generatie van de Range Rover introduceerde in elk opzicht aanzienlijke verbeteringen ten opzichte van zijn voorganger. Hij was groter en ruimer dan de P38a en zijn interieur was geïnspireerd door high-end jachtdesign, exclusief meubilair en first-class vliegtuigstoelen. Het resultaat was het meest luxueuze autointerieur ter wereld. Tot de technologische hoogtepunten behoorden de introductie in 2010 van een virtueel, digitaal instrumentenpaneel en een dual-view touchscreen, waarmee bestuurder en voorpassagier beiden tegelijk naar een andere functie konden kijken. Verder deden in dit model de V8 Supercharged benzinemotor en de TDV8 dieselmotor hun intrede.